SEO is dood
Weet je nog vroeger. Toen we, om gevonden te worden in Google, met z’n allen heel druk waren met zoveel mogelijk zoekwoorden in een gruwelijk onleesbare tekst te proppen.
"Daken laten reinigen? Laat uw daken reinigen door een expert in daken reinigen."
Ugh.
Van Google naar AI
Google keek vooral naar losse woorden, techniek en hoeveel andere websites naar je linkten. Dus wie zijn tekst het best wist te optimaliseren voor het algoritme, kwam bovenaan. Of die tekst ergens over ging? Of het lekker las? Dat was verder van zeer ondergeschikt belang.
Maar mensen… tijden veranderen.
Zoekgedrag anno 2025
Ons zoekgedrag is drastisch veranderd. We zoeken nu via AI-tools zoals ChatGPT, Copilot of Perplexity. Stel nu een vraag aan Google, en je krijgt geen lijst met links, maar direct een AI-samenvatting. De old school zoekresultaten bungelen er ergens onder. AI-tools zoeken dus totaal anders. Ze lezen niet alleen wat je schrijft, maar ook hoe en waarom.
AI-tools halen antwoorden uit teksten die helder, goed gestructureerd en betrouwbaar zijn. En niet geheel onbelangrijk voor ons als tekstschrijvers: geschreven alsof er een echt mens achter zit.
💡 Dus niet: een webtekst waarin twintig keer “duurzame koffiebonen bestellen” staat, maar waar verder geen touw aan vast te knopen is.
💡 Maar wel: een verhaal over de Peruaanse boer waar jij je duurzame koffiebonen van koopt en waarom je voor hem hebt gekozen.
Echte teksten met inhoud
AI-assistenten zoeken geen trucjes. Ze zoeken betekenis, context, nuance. Ze vertrouwen bronnen die duidelijk zijn, kloppen, een eigen toon of mening hebben. En vooral: geschreven zijn door mensen die weten waar ze het over hebben. Dus. SEO is niet dood. Maar zoekwoord-SEO wel. En dat werd wat ons betreft tijd ook. Want wij als tekstschrijvers gruwelden van dit soort zoekwoordenpap.
Ben jij nou bang dat je de AI-boot mist? Geen paniek. Wij schrijven geen fopteksten, maar verhalen die gelezen worden. Door mensen en door machines.
Zijn jouw teksten up-to-date? Nee? Laat hier een berichte achter, dan maken we een afspraak om te kijken of we jouw teksten kunnen teleporteren naar 2025

